مظلومیت امام حسین(ع) را اینجا ببینید
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
مظلومیت امام حسین(ع) را اینجا ببینید
تاریخ : چهار شنبه 22 آبان 1392
نویسنده : RmZiRn
به گزارش خبرگزاری عتبات،این اثر به سبک قهوه خانه ای یا خیالی نگاری از ابتدای سال جاری در ابعاد 2 در 3 متر و حدود 8 متر مربع مساحت آفرینش شده و یکی از بزرگترین ابعاد آثار بنده در این سبک نقاشی است. "مظلومیت امام حسین"  تازه ترین اثر نقاشی استاد " منصور وفایی" تنها بازمانده نقاشی قهوه خانه ای در ایران روز دوشنبه در فرهنگسرای شفق رونمایی شد . منصور وفایی متولد 1313 از شاگردان استاد علی اکبر نجم آبادی است و در تیرماه 1392 به درجه دکترای هنر در رشته نقاشی خیالی نگاری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نائل آمد.

همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) ، نمایشگاه نقاشی های آیینی آثار استاد منصور وفایی در نگارخانه فرهنگ سرای شفق در حال برگزاری است .

استاد وفایی در گفت و گو با صادق دهقان در  «ایران دیلی» در مورد اثر " مظلومیت امام حسین " توضیح داد: این اثر به سبک قهوه خانه ای یا خیالی نگاری از ابتدای سال جاری در ابعاد 2 در 3 متر و حدود 8 متر مربع آفرینش شده و یکی از بزرگترین ابعاد آثار بنده در این سبک نقاشی است .

وی اظهار داشت : این اثر با استفاده از رنگ و روغن بر روی بوم پارچه‌ای تهیه شده که حدود یک ماه و نیم طراحی اثر زمان برد و مدت 8 ماه صرف رنگ آمیزی آن شد.

وفایی در مورد انگیزه اش از خلق این اثر ، گفت: معمولا مظلومیت امام حسین برای دو گروه ایجاد سوال ایجاد می کند؛ گروه نخست کودکان هستند که می گویند چرا در میان ائمه معصومین تنها امام حسین(ع) مظلوم خطاب می شود. البته تمامی ائمه ما در دوران حیات خویش مظلوم واقع شدند اما وقوع حادثه خونین کربلا که طی آن امام حسین و اهل بیت و یارانش با لب تشنه در مقابله با لشکر پرتعداد یزید به شهادت رسیدند علت مظلومیت امام حسین است .

این استاد نگارگری افزود : کودکان توان خواندن کتب مفصل مربوط به حادثه کربلا را ندارند لیکن زبان تصویر و نقاشی با دنیای آن ها مانوس تر است و ارتباط بهتری با آن برقرار می کنند

وفایی گفت : اتباع کشور های خارجی و غیر مسلمان گروه بعدی هستند که مظلومیت امام حسین سوالات مشابهی را به ذهن آنها متبادر می سازد و کتاب نمی تواند به خوبی تداعی کننده واقعه کربلا برای این افراد باشد .

 

وی با اشاره به اینکه با خلق این اثر به نوعی در اندیشه ادای وظیفه به ساحت اباعبدالله بوده ، گفت: بر این اساس کودکان و خارجیان از طریق اثر مظلومیت امام حسین با ابعاد مختلف این حادثه تا حدودی آشنا شده و به دلایل مظلومیت ایشان پی خواهند برد.

وفایی با اشاره به انکه در این تابلو 25 حادثه مربوط به واقعه کربلا به تصویر کشیده شده ، گفت: برای خلق این اثر به چندین کتاب مربوط به واقعه کربلا مراجعه شد لیکن اغلب تصاویر از کتاب "مقتل امام حسین علیه السلام " ترجمه جواد محدثی برداشت شده است.

وی درباره ترتیب وقایع مورد اشاره در این تابلو ، گفت: 40 فرشته همراه با شمشیر در شب حادثه عاشورا برای مراقبت از امام حسین بر ایشان نازل می شوند که اباعبدالله آن ها را نمی پذیرد. روز بعد هنگامیکه فرشتگان نزد امام می آیند او و یارانش در مقتل کربلا کشته شده و این فرشتگان تا ابد گریه کن امام حسین می شوند.

این استاد نقاشی قهوه خانه افزود: نقاشی با این تصویر آغاز می شود و سپس در تصاویر بعدی به شهادت حضرت ابوالفضل ، حضرت قاسم ، علی اکبر و علی اصغر و سایر یاران امام اشاره شده تا انتهای روز عاشورا که اهل بیت ایشان به اسارت می روند و حضرت زینب و حضرت سجاد علیهم السلام در بارگاه یزید در حالی که سر امام حسین(ع) روبروی اوست می ایستند و حضرت زینب(ع) خطبه معروف و کوبنده خویش را خطاب به یزید قرائت می کند. در این اثر سعی شده کوچکترین جزئیات هر حادثه به ظرافت به تصویر کشیده شود.

نمایشگاه نقاشی های آیینی آثار استاد منصور وفایی از 14 آبان ماه الی 24 آبان ماه با 10 اثر برای بازدید عموم در نگارخانه شفق واقع در خیابان سید جمال‌الدین اسدآبادی - خیابان بیست و یکم - بوستان شفق - فرهنگسرای شفق برپاست.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409